پشت پرده عکاسی ورزشی به قلم مرتضی نیکوبذل

« عکاسی‌ ورزشی » به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های پردرآمد عکاسی مطبوعاتی دنیا شناخته شده‌است، ورزشکارانی که مانند بازیگران سینما نقل محافل خاص و عام هستند و صاحبان مهم‌ترین مطبوعات ورزشی جهان حاضرند برای فقط یک فریم عکس خاص از یک ورزشکار هزینه‌ی هنگفتی بپردازند تا با نشر آن روی جلد روزنامه، مجله یا وب‌سایت خود مشتریان بیشتری به دست آورند و فروش یا بازدید سایت خود را بهبود بخشند.

« عکاسی‌ ورزشی » مانند دیگر ژانرهای عکاسی از تنوع زیادی برخوردار است؛ عکاسی از اکشن ورزش ، عکاسی از حاشیه‌های ورزشی ، عکاسی فیچر ورزشی و... .

من در این مقاله به بیان بخشی از تجربیات و خاطراتی می‌پردازم که در بیست‌سال عکاسی مطبوعاتی در زمینه عکاسی‌ ورزشی و منحصراً « عکاسی‌ اکشن‌ فوتبال » داشته‌ام.

 

وکتور متن

اگر شما هم علاقه‌مند به فعالیت درزمینه عکاسی ورزشی هستید،

این مقاله جنجالی را از دست‌ندهید !

وکتور متن

 

فوتبال تقریباً در تمام کشورهای جهان بیش‌از دیگر رشته‌های ورزشی طرفدار دارد اما عکاسی از آن به همان اندازه و شاید گاهی بیشتر از محبوبیت این ورزش جنجالی، با دردسر و سختی‌هایی همراه است و تا زمانی‌که به‌عنوان عکاس‌ورزشی پشت مستطیل سبز قرار نگیرید، هرگز قادر به درک آن‌ها نخواهید بود.

دوربین‌ و لنزهای تله‌فتو بزرگ و سنگین، لپ‌تاپ، لوازم ارسال عکس و تمام چیزهایی‌که برای دیگران جذاب هستند و شاید شما هم به‌عنوان خواننده این مقاله آرزوی یک‌بار تجربه عکاسی ورزشی و به‌خصوص عکاسی از مسابقه فوتبال را داشته باشید اما برای یک عکاس‌ورزشی حمل و استفاده از آن‌ها کاری پرمسئولیت‌ و پر‌دردسر محسوب می‌شود!

 982-350x233.png

هر عکاس ورزشی باید مانند تمام عکاسان در ژانرهای مختلف پیش‌از هر چیز شناخت کاملی نسبت‌به ابزار حرفه‌ای خود داشته باشد. عکاس باید بداند ورزشگاهی که مسابقه فوتبال در آن برگزار می‌شود و او برای پوشش تصویری آن مسابقه به آن‌جا رفته، درواقع برای وی به‌مثابه یک میدان جنگ است و باید در انتهای مسابقه تاجایی که امکان دارد، برنده از زمین خارج شود. عکاس‌ ورزشی (به‌ویژه اگر برای رسانه‌های بزرگ دنیا کار می‌کند) باید بداند با ظهور دیجیتالیزم در عرصه رسانه و پیشرفته‌تر شدن ابزار کار؛ استرس و سرعت حرف نخست را پیش‌از هر مهارت عکاسانه و نگاه منحصر‌به‌فرد می‌زند. دیگر چیزی به‌عنوان مهلت یا (Deadline) وجود ندارد و عکاس باید بتواند عکس‌هایش را در کمترین زمان ممکن به ‌رسانه خود برساند.

ادامه مطلب...


/ 0 نظر / 20 بازدید